Vilkår og betingelser

    Sist oppdatert: 22.11.22

    1. Innledning

    Nokalife.no er regulert av standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over internett, og reguleres i hovedsak av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven som gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som en begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.  
    Følgende kjøpsvilkår gjelder for nettsalg på Nokalife.no/vilkar og gjelder for privatkunder over 18 år. Disse salgsbetingelsene gjelder for avtale om levering av produkter, også omtalt som varer eller varen, til sluttkunder i Norge. Vennligst les gjennom vilkårene før du handler fra Nokalife.no. Ved kjøp har du samtidig akseptert og godkjent gjeldende betingelser, bekreftet gjennom en ordrebekreftelse som danner det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. 

    2. Definisjoner 

    Nedenfor finner du diverse definisjoner av ord som regelmessig brukes på nettsiden.
    • «Konto»: refererer til kontoen du oppretter når du registrerer deg som kunde på nettsiden.
    • «Kontaktinformasjon»: refererer til informasjonen du har på kontoen din.
    • «Funksjoner»: er et samlebegrep som omhandler nettsiden, kontoen din, abonnementet og produktene.
    • «Personvern»: refererer til personvernerklæringen vår (Nokalife.no/personvern) som beskriver hvordan vi behandler personlige opplysninger.
    • «Produkt» «produkter» og «produktene»: betyr produktene beskrevet under seksjonen «Produkter» under som vi har gjort tilgjengelig gjennom nettsiden, sammen med annet relatert utstyr, tjenester og informasjon gjort tilgjengelig for deg.
    • «Nettsiden»: betyr nettsiden vår (Nokalife.no) relatert til produktene.
    • «Abonnement»: refererer til abonnementstjenesten som finnes på nettsiden. 

    3. Parter

    Selger er: NOKA AS, Postboks 6013 Etterstad, 0601 Oslo, registrert i Brønnøysund-registeret med org.nr: 876 606 852, Telefon nummer: 22 57 69 50, E-post adresse: kundeservice@Nokalife.no, og blir i det følgende benevnt "vi" eller "oss".  

    Kjøper er: den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt "du", "deg", "din" eller "ditt".

    4. Produktinformasjon og pris

    4.1 Produktinformasjon
    NOKA er fullverdige måltidserstattere av typen LCD (Low calorie diet). Detaljert produktinformasjon finner du her.  

    4.2 Priser 

    Alle priser er oppgitt i norske kroner og vises både inklusive og eksklusive merverdiavgift. Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme før bestillingen og inkludere alle kostnader forbundet med kjøpet som avgifter, frakt, gebyr og leveringskostnader.  

    4.3 Forbehold 
    Vi tar forbehold om eventuelle trykkfeil når det gjelder pris og informasjon om varer/ tjenestene på siden. Ta kontakt med oss hvis du har spørsmål. Vi ønsker å gi deg god hjelp og en vellykket handel!  

    4.4 Produktanmeldelser 
    Produktanmeldelser samles inn fra kunder og vises på nettsiden. Produktomtalene er skrevet av verifiserte kunder basert på e-postadresse og ordrehistorikk. Vår policy er at vi aldri sletter produktanmeldelser, med unntak av kommentarer vi anser som spam (direkte irrelevant) eller kommentarer med støtende innhold.
      
    4.5 Garanti 
    Vi tilbyr prisgaranti til sine abonnenter, som sikrer at du som abonnent er sikret den beste prisen på Noka sine produkter. Annet enn dette tilbyr Noka ingen garanti utover det som følger av forbrukerkjøpsloven. 
     
    4.6 Holdbarhet 
    Produktet skal til enhver tid ha minimum 3 måneders holdbarhet (best før dato) ved levering. 

    5. Salg- og leveringsbetingelser 

    5.1 Ekspedering av ordre 
    Etter at vi har mottatt en ordre blir den automatisk behandlet i vårt system og du vil motta en ordrebekreftelse så snart orden din har gått gjennom. Ordre blir behandlet alle dager, og sendes videre til vårt lager som pakker forsendelser i ukedager. Etter pakking blir varene sendt ut med våre leverandører Helthjem Netthandel.

    5.2 Fraktkostnad 
    Vi tilbyr gratis frakt på alle bestillinger til abonnenter.  

    5.3 Leveranse 
    Alle bestillinger sendes med fri frakt, levert av Helt Hjem Netthandel (org. nr 914919010). Din bestilling leveres til din adresse eller til nærmeste utleveringssted avhengig av pakkens størrelse og leverandørens dekningsområde. Dersom pakkens størrelse overstiger satte mål, vil den bli levert til hentested og du vil bli informert om å hente pakken. Se de tilgjengelige leveringsmetodene i kassen. Bestillinger gjennomført i helger og helligdager sendes som regel førstkommende virkedag. 
    • Helt Hjem Express (1-3 virkedager) 
      Pakken kan spores og leveres direkte i postkassen eller på dørstokken. Estimert leveringstid er 1-3 virkedager, men dette avhenger av din adresse. Pakker som skal til Nord Norge, kan ta noe lengre tid. Dersom pakken er for stor for postkassen din eller Helt Hjem ikke har levering på din adresse må ekstra leveringstid påberegnes. Da vil pakken sendes videre til PostNord slik at varene kan hentes på et utleveringssted nær deg. 
    • Helt Hjem Hentepakke(1-3 virkedager) 
      Pakken leveres med Helt Hjem til ditt lokale postkontor/hentested. Du vil motta hentemelding på SMS når pakken er klar for henting. Estimert leveringstid er 1-3 virkedager, men dette avhenger av din adresse. Pakker som skal til Nord Norge, kan ta noe lengre tid. Pakken kan spores. 
    I høysesong og salgsperioder kan leveringen ta noe lenger tid. På varer som ikke er på lager må lenger leveringstid beregnes. Dette kommer frem av produktsiden. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår, leverer vi varen til deg uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra deg. Leveringen er fullført når kjøperen, eller hans representant, har overtatt pakken.  

    5.4 Ikke mottatt forsendelse 
    Dersom forsendelsen ikke stemmer overens med informasjonen som står på din ordrebekreftelse, ber vi deg ta kontakt med kundeservice på kundeservice@nokalife.no. Vi undersøker saken så snart som mulig og dersom det har skjedd en feil, så sender vi rett produkt eller tilbakebetaler beløpet, avhengig av hva som er avtalen og er mulig å få til. Eventuell returfrakt og frakten for en ny vare betales ikke av kunden i slike tilfeller.  

    5.5 Forsinket levering 
    Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post). 
    5.6 Transportskade og risiko 
    Noka AS er ansvarlig for din forsendelse frem til du fysisk har mottatt den. Dersom du mottar din bestilling med synlige skader på emballasje og/ eller produkter ber vi deg om å ta kontakt med kundeservice så snart som mulig på kundeservice@nokalife.no. Det er kunden som bærer ansvaret for pakken ved en eventuell retur. Vi anbefaler derfor at du velger en fraktmetode der forsendelsen kan spores ved retur.  

    5.7 Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetale varer 
    Dersom du ikke henter varen du har bestilt, og ikke gir oss beskjed om at du ønsker å benytte deg av angreretten, vil du bli belastet med et gebyr på kr 199,- for uavhentede pakker. 

    6. Betaling

    På Nokalife.no gjennomføres kjøp med betalingskort eller faktura via vår betalingspartner Klarna Bank AB. Kjøp på Nokalife.no innebærer at du godkjenner Klarna sine vilkår og betingelser og personvernerklæring. Ved å opprette et abonnement, godtar du at vi kan trekke betalinger for abonnementsordre uten videre godkjennelse, inntil du sier opp abonnementet ditt. Prisen for disse ordrene vil samsvare med prisene listet på nettsiden på det tidspunktet du inngikk en avtale med oss. Du kan betale med følgende betalingsmetoder:
    • Kortbetaling 
      Kortbetalinger gjøres kryptert gjennom vår betalingspartner Klarna. Kortet blir belastet direkte ved kjøp. Vi aksepterer følgende kort: Visa og Mastercard.
    • Klarna fakturabetaling 
      Ved fakturabetaling, blir fakturaen til kjøperen utsendt ved forsendelsen av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen. Ved betaling med faktura er betalingstiden 30 dager fra den dag varene sendes fra vårt lager. For å kunne betale med faktura krever vår betalingspartner ditt personnummer for å gjennomføre en kredittvurdering samt at bestillingen sendes til din folkeregistrerte adresse. Her kan du lese Klarnas vilkår for fakturabetaling
    • Delbetal med Klarna
      I samarbeid med Klarna tilbyr vi delbetaling. Delbetaling er kun tilgjengelig for enkeltkjøp og er ikke mulig med abonnementskjøp. Med fast delbetaling fra Klarna betyr det at du kan dele opp beløpet på 6, 12, 24 eller i noen tilfeller opp til 36 måneder. Når du velger Klarna som betalingsmåte sendes faktura samme dag som varene sendes fra vårt lager. Du kan kun bestille til din folkeregistrerte adresse når du velger faktura eller delbetaling og du må være minst 18 år gammel når du bestiller. Ved delbetaling tilkommer den rentesatsen Klarna har satt. Du anbefales derfor å sjekke Klarna sine vilkår og rentesatser for delbetaling før avtale inngås. Ved et kredittkjøp tas det på deg som kunde en kredittopplysning. Ved forsinket eller uteblitt betaling debiteres en avgift samt forsinkelsesrente.
    Det er kostnadsfritt å betale med Klarna Faktura dersom du betaler innen forfallsdatoen. Dersom betalingen utestår, sendes en påminnelse med gebyr og forsinkelsesrente etter Klarnas regler og standardavgifter. Etter purringen er utsendt og fakturaen fremdeles ikke er betalt, vil saken bli sendt til inndrivelse hos inkassobyrå og ytterligere kostnader vil påløpe kunden. 

    Klarna sin kundeservice kan kontaktes her eller via Klarna-appen med åpen chat 24/7. 

    7. Angrerett & Reklamasjon

    7.1 Angrerett 
    Forbruker kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at selger har oppfylt sin opplysningsplikt ihht. angrerettloven og varen er mottatt. Dersom selger ikke opplyser om angreretten forlenges fristen til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angreretten. 

    Forbruker må gi melding til selger dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig. Dersom vilkårene for angreretten er oppfylt, plikter selger å tilbakeføre alle faktiske kostnader som er belastet forbruker. 

    Returkostnader må imidlertid forbruker bære, med mindre selgeren har misligholdt avtalen, eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte vare ikke var tilgjengelig.  
    Angreretten forutsetter at varen returneres innen 14 dager etter at vi har mottatt beskjed om at angreretten er brukt og at varen returneres i samme stand som ved mottakelsen (Dvs. I original og uskadet emballasje og i ubrukt stand) 
    Ved tvist kan du sende inn klage til forbrukerrådet, ref punkt 11.   

    7.2 Reklamasjon 
    Hvis det er en feil eller mangel med varen du har kjøpt, har du reklamasjonsrett i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Dette forutsetter at du gir oss beskjed innen rimelig tid og at du kan fremlegge ordrenummer og/eller kvittering på at varen er kjøp hos oss. Oppdager du at varen har en defekt når du mottar ordren din, skal du kontakte oss så raskt som mulig.  

    Dersom du ønsker å melde ifra om en reklamasjon/ klage eller har spørsmål vedrørende reklamasjoner, ta kontakt med kundeservice@nokalife.no. Ved eventuelle tvister følger NOKA AS Forbrukertvistutvalgets avgjørelser.  

    7.3 Tilbakebetaling ved angrerett og reklamasjon 
    Tilbakebetaling skjer innen 14 dager etter at varen(e) er mottatt i retur. Dersom du ikke har mottatt varene og ønsker å heve kjøpet grunnet vesentlig forsinket levering skjer tilbakebetaling innen 14 dager etter at vi har mottatt krav om heving av kjøp.
    • Betalt med kort 
      Dersom du skal motta penger i forbindelse med en retur, vil du motta beløpet via samme betalingsmedium som du betalte med.
    • Betalt med Klarna Faktura 
      Dersom du har betalt din faktura, men angrer ditt kjøp vil du ha et beløp til gode hos Klarna. Da vil Klarna tilbakebetale beløpet til samme konto som du betalte fra. Ta kontakt med Klarna på telefon 21018991 eller e-post info@klarna.se dersom du har fakturaspørsmål.
    7.4 Retur av varer 
    Ved retur bes du opplyse om dette til kundeservice, på e-post kundeservice@Nokalife.no. Vennligst opplys ordrenummer og returårsak i e-posten. Du kan velge å kontakte oss eller fylle ut dette standard returskjema. Du som kunde er selv ansvarlig for å betale returfrakten, med mindre annet er opplyst. På samme måte som du er ansvarlig for at produktene kommer fram til oss i god tilstand. Du må derfor emballere produktene på en måte som sikrer at produktene ikke skades i transport. Vi anbefaler at du sender varene i sin originalemballasje eller tilsvarende.  
    Dersom bestillingen ikke hentes på hentestedet innen fristen eller kunden nekter å akseptene den, vil bestillingen bli returnert til vårt lager. Dersom kunden ikke har gjort oss oppmerksom på at angreretten benyttes, vil kunden belastes et gebyr ref punkt 6.7.  
    På grunn av hygieniske årsaker, tar vi ikke imot varer som returneres med brutt forsegling. Sørg derfor for at forseglingen er intakt når du sender en retur til oss.  
    Ved retur av varer i forbindelse med reklamasjon og angrerett, sendes varene til: 

    NOKA AS 
    Orkidehøgda 3 
    3051 Mjøndalen 
     
    7.5 Bytte 
    Produkter kjøpt på noka.no kan ikke byttes.

    8. Selgers rettigheter ved kjøperens mislighold

    Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
    • Oppfyllelse 
      Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
    • Heving 
      Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen kan selger heve kjøpet. 
    • Renter ved forsinket betaling/ inkassogebyr 
      Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven. 
      Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

    9. Personopplysninger

    Når du handler på Nokalife.no må du oppgi personopplysninger som er nødvendige for å gjennomføre betaling og leveranse. NOKA Group AS behandler alle personopplysninger i henhold til personvernregelverket. For detaljer, se NOKAs personvernerklæring. Har du spørsmål kan du ta kontakt med kundeservice på e-post kundeservice@Nokalife.no.

    10. Konfliktløsning

    Eventuelle klager vedrørende abonnement eller varer kjøp på Nokalife.no, skal sendes til kundeservice@Nokalife.no. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Vi vil følge Forbrukerklageutvalgets avgjørelse ved en eventuell tvist.